måndag 20 april 2015

Tolv katastrofer

I det avsnitt av P1-programmet Vetandets värld som jag länkade till i min förra bloggpost talade vi om risken att en tillräckligt avancerad artificiell intelligens tar över världen, och berörde bl.a. en aktuell forskarrapport som tar upp denna risk som ett av de tolv främsta hoten mot mänskligheten. Rapporten bär namnet och förtjänar att läsas och begrundas. Överhuvudtaget är det här ett område som är väl värt att studera, i första hand för att det är så viktigt för vår framtid (jag utgår här från att läsaren delar min uppfattning att det är angeläget att inte mänskligheten går under). Ett annat skäl att bekanta sig med området är att de scenarier som diskuteras och analyseras ofta är väldigt fängslande för oss som har lätt att fascineras av de radikala och/eller grandiosa framtidsscenarier som science fiction-litteraturen erbjuder. För den som gillar sådant vill jag också nämna en annan aktuell tolv-i-topp-lista över risker, men denna gång risker inte bara för mänskligheten här på vår hemplanet, utan för hela solsystemet: George Dvorskys färska bloggpost Rekommenderad läsning! Dvorskys lista har också provocerat fram läsvärda kommentarer från Anders Sandberg och Robin Hanson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar