tisdag 18 augusti 2015

Ett välkommet nytillskott i det svenska bloggutbudet

Uppsalafysikern Ulf Danielsson har startat en blogg, där han frikostigt och i samma läsarvänliga stil som vi lärt oss att känna igen från hans böcker delar med sig av sina kunskaper inom fysik, astronomi och angränsande områden. Jag rekommenderar den varmt!

Sina båda första bloggposter skrev Ulf i mitten av juli i samband med rymdfarkosten New Horizons passage av Pluto och bilderna därifrån. Bilder på himlakroppar i vårt solsystem är ett ämne han också återkom till några veckor senare, då NASA hade offentliggjort sina underbara bilder av jorden och månen tagna från Lagrangepunkten L1; se bilden nedan. Därutöver har Ulf i seprata bloggposter hunnit behandla ämnen som Gud och multiversum, Obamas senaste klimatutspel, artificiell intelligens,1 relativitetsteori och Stephen Hawkings nära förestående besök i Stockholm. Sin nyfunna(?) talang för att formulera fyndiga klickbeten visar han med bloggposten Universums död och universitetens ansvar, som visserligen är utmärkt intressant men som inte alls tar upp frågan om universitetens ansvar för att rädda universum från att dö.

Fotnot

1) Här tar Ulf avstamp i samma aktuella Forskning och Framsteg-artikel som jag själv skrev om häromdagen, men redovisar en syn på artificiell intelligens som avviker en del från min. Det får bli ett rejält test på den argumentativa kraften i min kommande bok Here Be Dragons om denna kan rubba hans uppfattning en smula - hursomhelst är jag smickrad över att han skriver att han "ser mycket fram emot att läsa den".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar