torsdag 15 oktober 2015

Robotattacken mot Alexander Gristjuk

Schack och robotar: två ämnen jag ofta återkommit till här på bloggen. Idag vill jag förena dem. Låt mig först rikta en gratulation till det ryska schackgeniet Alexander Gristjuk, som igår (och för tredje gången) tog hem segern i VM i blixtschack; till det slagna fältet hör bl.a. den norske megastjärnan Magnus Carlsen. Låt mig sedan bjuda på följande lite dråpliga videosnutt från 2012, där Gristjuk ställs mot en schackrobot av märket Kuka.1

Fotnot

1) En trolig reaktion efter att ha sett videon är måhända "Det var ju festligt, men en schackrobot kan ju inte rimligtvis bli farlig på riktigt". För den som känner sig böjd att dra den senare något förhastade slutsatsen rekommenderar jag Steve Omohundros viktiga uppsats The basic AI drives.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar