söndag 3 juli 2016

The Simone de Beauvoir Chronicles

Den senaste episoden av Existential Comics, rubricerad Terminator: The Simone de Beauvoir Chronicles, är något alldeles extra (men se för all del även min bloggpost från den 26 november förra året för en lista över några av mina tidigare favoriter).

Jag gillar den nya episoden för dess remarkabla förening av ett antal av mina intressen - tillfälliga såväl som mer långvariga. Först och främst har vi Simone de Beauvoir själv - en av centralfigurerna i 1900-talets franska existentialism, liksom i Sarah Bakewells aktuella bok At the Existentialist Café som jag för närvarande läser med stort intresse. Mitt intresse för filosofi har alltid dragit mer åt det anglosaxiska och analytiska hållet, och jag har därför i hög grad försummat existentialismen, men jag har (mycket tack vare Existential Comics) kommit att ana att den har viktiga saker att säga om vad det innebär att vara människa. Bakewells bok känns som en utmärkt och engagerande introduktion till ledande existentialistiska tänkare som de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, Albert Camus och Martin Heidegger, för att nämna några av bokens huvudpersoner.

Jag roas också av hur de Beauvoir i Existential Comics-episoden avbildas på Terminator-hjälten Sarah Connor. Jag har ju, en smula populistiskt, använt mig flitigt av Terminator-filmerna som avstamp för diskussioner om en eventuell robotapokalyps i verkligheten, bland annat i ett framträdande i svensk TV förra sommaren.

Den nya episoden behandlar ett centralt moralfilosofiskt problem i samband med ett eventuellt genombrott i artificiell intelligens som leder till övermänskligt intelligenta maskiner: vilka värderingar vill vi att dessa maskiner skall ha? Denna frågeställning leder snabbt till stora svårigheter, vilka bl.a. behandlas i Avsnitt 4.6 av min bok Here Be Dragons, och mer utförligt i Nick Bostroms Superintelligence.

Till slut får vi i Terminator: The Simone de Beauvoir Chronicles nosa lite på den förtjusande inriktning av modern moralfilosofi som benämns trolleyologi, och vi får klart för oss bakgrunden till att de Beauvoir/Connor är en sådan "badass motherfucker". Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar