torsdag 27 oktober 2016

O'boy!

Det är aldrig kul att misslyckas. I januari 2009 gjorde jag ett tappert försök att bidra till förnyelse av utbildningsutbudet vid Göteborgs universitets Naturvetenskapliga fakultet, men förgäves. Länge sökte jag förtränga detta misslyckande, men nu har tillräckligt lång tid gått för att jag skall kunna tala om det utan att det gör ont. Nedan återges mitt genomtänkta förslag. Kanske kan det leda till att något modernare och mer framsynt lärosäte tar upp idén, eller kan det rentav visa sig att tiden nu blivit mogen mitt förslag även på självaste Göteborgs universitet?

* * *

Göteborgs universitets Naturvetenskapliga fakultet har på senare år brottats med bl.a. stora ekonomiska problem. Det inte svårt att förstå vad detta beror på, nämligen ett alltför gammaldags utbud av utbildningar, föga anpassat till dagens behov. Utbudet av kandidatprogram domineras av traditionella ämnen: Biologiprogrammet, Fysikprogrammet, Geografiprogrammet, Kemiprogrammet, Matematikprogrammet etc. Men där finns faktiskt ett lysande undantag, nämligen det som går under namnet Naturvetenskapligt program med inriktning mot vin.

Verkligen framsynt! Jag föreslår att vi nu fortsätter på den inslagna linjen, och mer konkret föreslår jag ett nytt kandidatprogram med namnet

Naturvetenskapligt program med inriktning mot O'boy!

Många tror att det här med O'boy är en enkel fråga om att blanda chokladpulvret med mjölk, men så är långt ifrån fallet. Det kan ju blandas i ett brett spektrum av koncentrationer, vilka på ett intrikat sätt samspelar med mjölkens fetthalt. Detta ger varje O'boyblandning dess egen unika smakupplevelse, och precis som med vin är det en synnerligen viktig och komplicerad fråga att avgöra vilka O'boyblandningar som passar till vilka maträtter (själv vet jag t.ex. av egen oförglömlig erferenhet att traditionellt doserad mellanmjölks-O'boy i kombination med grönmögelost överraskande nog är jätteäckligt). Till detta kommer allehanda ekonomiska, sociala, politiska och miljömässiga aspekter på O'boyen och O'boydrickandet.

Utbildningen grundas lämpligen med ett block om 60 hp matematik och matematisk statistik. På detta byggs därefter den mer specifika O'boykunskapen, förslagsvis organiserad i följande kurser.
  • O'boyteori
  • Stökiometri med inriktning på O'boyblandning
  • Dietik med O'boyinriktning
  • Gastronomi med O'boyinriktning
  • Laktologi
  • O'boy och hälsa
  • Chokladdryckens kulturhistoria
  • O'boydrickandets etikett
  • O'boyproduktionsteknik
  • O'boyfilosofi
  • O'boysociologi
  • Filmhistoria med särskild inriktning på den scen i Fucking Åmål där Elin och Agnes dricker O'boy
Härtill kan tänkas en eller ett par valfria kurser i relevanta ämnen som t.ex. kemi, fysik, och företagsekonomi, men inte gärna mer än så vilket i alltför hög grad skulle inkräkta på ovan uppräknade kärnämneskurser.

Utbildningen avslutas med ett kandidatarbete om O'boy.

Någon kanske undrar varför jag inte tagit upp "O'boy ur ett genusperspektiv" i ovanstående uppräkning av kurser. Skälet är att genusaspekten på ett naturligt sätt kommer in i samtliga kurser, och att programmet därför bättre organiseras så att vi stipulerar att genusfrågan i varje kurs skall behandlas explicit vid minst ett undervisningstillfälle.

6 kommentarer:

  1. Jag har vid många tillfällen trott att du nått botten vad gäller dumheter men detta tar nog priset. Det är nästan så att man tror du skämtar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl i Fil med msms vilja. Ett brunt nyvärldskt pulver i laktosslukandets högborgs riksdryck rimmar med mångtusentyskbögsvilseledandet inför euinträdandet för att flourera våra sinnen inför vad som komma skulle. Styrke kramar till mina medkämpar

      Radera
  2. Jag minns att när jag var liten trodde jag att te egentligen hette öronte. Detta i linje med benämningarna Nescafé och Ögonkakao. Men jag upptäckte så småningom att världen inte är helt konsekvent och logisk.

    Finns det kurser i genusvetenskap, så vore även en inriktning på O'boy ganska naturlig. Men världen är alltså inte riktigt konsekvent och logisk.

    Förresten. Det vore intressant att få veta litet mer om denne irländare O'boy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Öronte var ju helt fantastiskt :)

      Radera
    2. Enligt mina efterforskningar:
      Antagligen är upphovsmannens namn Iwyr O'boy, numera bosatt i Taunton, MA USA. I så fall en värdig kandidat för Modellpriset.

      Radera
  3. Kan i denna anda tipsa alla att se den tyska filmen "Oh Boy!", som inte är att förväxla med den koreanska "Oldboy" eller den amerikanske "Old Boy". Avnjutes med fördel tillsammans med ett glas O'Boy!

    SvaraRadera